– Livet kan by på uforutsette hendelser som medfører at man bruker mer enn man tjener, og det kan være vanskelig å snu i tide. Når man endelig våkner og ønsker å få økonomien tilbake på rett kjøl, møter man kanskje stengte dører og får nei til refinansiering i egen bank. Da kan veien til dyre og kortsiktige forbrukslån være kort. Og her kommer løsningen vår inn i bildet, sier banksjef Steffen Thorsen i Balansebank.
Hjelper deg tilbake i balanse
Balanse er levert av Sandnes Sparebank, og er en tjeneste for alle som ikke kvalifiserer til lån i ordinære banker. Gjennom tett og personlig oppfølging ønsker Balanse å bedre – og helst friskmelde – kundenes økonomiske situasjon, slik at de igjen kan bli ordinære bankkunder.
– Menneskene som kontakter oss har mange og ulike historier om årsakene til situasjonen de nå befinner seg i. Vår jobb er å skreddersy en individuell plan basert på inntektsnivå og det økonomiske bildet, samt den sikkerheten kunden har tilgjengelig. Hver kunde får sin egen rådgiver, som sammen med kunden legger en plan, sier Thorsen.
Konseptet legger til rette for nye vaner, mens kundene selv utfører endringene i egen hverdag. Tett rådgivning og personlig oppfølging er nøkkelen.
Balansebank ble opprettet i 2015, og har siden da hjulpet mange til å få økonomien på rett kjøl igjen.
– Allerede før vi hadde markedsført oss skikkelig, opplevde vi stor pågang. I dag har vi mange kunder og det øker stadig på, sier Thorsen.
– Vi erfarer at kundene opplever trygghet ved at vi er en del av en sterk og seriøs sparebankaktør. Samtidig er vi uavhengige, noe som synliggjøres ved den klare målsettingen vi har for arbeidet: kundene skal være klare for å finansiere til ordinære vilkår, og da i en bank de selv velger. Kort sagt kan vi si at vi har suksess når kundene forlater oss, og de kan refinansiere i en ordinær bank, sier han.