– Refinansiering alene er ingen «quick fix» for mennesker som av ulike årsaker sliter med privatøkonomien. Når vi går i dialog med en potensiell kunde om å inngå en avtale, er det viktig at begge parter lykkes. Viktigere enn refinansiering er god rådgivning og en god plan. Først da løser vi de reelle utfordringene, sier Thorsen i Balansebank.
Thorsen sier han provoseres av enkelte tilbydere av refinansiering.
«Mange kunder lammes litt av en utfordrende privatøkonomi, og trenger rettledning.»
– Vi ønsker at kunden skal få tilbake sin privatøkonomiske frihet. Vårt mål er derfor at kunden etter hvert kan refinansiere i en ordinær bank. Da er vår jobb over.
Individuell handlingsplan
Thorsen forteller at Balansebank har etablert en klar og tydelig metode, der kunden og rådgiveren inngår en gjensidig, forpliktende avtale.
- Kunden skal skjønne og akseptere vår metode.
- Vi skal skjønne kundens totalsituasjon.
- Vi lager en plan, som forplikter både kunden og oss.
- Vi følger planen, med tett dialog og klare råd underveis.
- Når kunden har etablert de nødvendige rutinene, blir oppfølgingsmøtene færre.
- Når kontrollen er gjenvunnet, rutinene sitter og gitt krav er oppfylt, starter vi dialogen som ender med at kundeforholdet overføres til en vanlig bank.
- Vi anbefaler og hjelper kunden over i en ny bank – en bank kunden selv velger.
– Vi opplever hver dag hvor viktig det er med tett oppfølging. Mange kunder lammes litt av en utfordrende privatøkonomi, og trenger rettledning. Andre trenger hjelp for å rydde opp i uoversiktlig kreditormasse, eller rett og slett å innse hva som skal til. Vi har lang erfaring og vet hva som må til. Vi skal ha kunden tilbake i en vanlig bank raskest mulig, sier Thorsen, og legger til:
– Dette er den store forskjellen mellom Balansebank og de mange ”refinansieringsaktørene”.